söndag 29 december 2013

Fröken Frimans krig

Sissela Kyle: Det återkommer hela tiden att det anses intressantare med män. Kvinnoroller blir typiserade. Mannen står för individen och kvinnan som bärare av ett kön. Unga tjejer dör, här är det vuxna kvinnor som gör. Det är min devis.


I fredags såg jag på Fröken Frimans krig, SVTs nya miniserie i tre delar, med en av mina absolut smartaste vänner (nutidsorienterareN för hen som undrar). Det första avsnittet finns på SVTplay och nästa avsnitt visas imorgon, 21.00 på ettan.

Vi diskuterade lite och kom fram till detta:
BRA GREJER:
- Klassperspektivet: serien visar upp överklass, medelklass och arbetarklass och deras olika problem och privilegier på ett tydligt men inte nedlåtande sätt.
- Realistisk omgivning, rekvisita och kostym: allting känns som att flyga hundra år tillbaka i tiden! Ett replikskifte som hände senare på kvällen ang det här var: "det är väl den serien som är som Downtown Abbey?" "tjaaaa, det utspelar väl sig i samma tid iallafall...". Jag är väl ingen storföljare av Downtown Abbey men en har väl hört att det ska hålla en viss klass iallafall...
- Olika sorters feminister i gruppen: separatisten, diplomaten, den "vettiga", den som kanske inte har läst så mycket men som känner att något är fel och vill göra något åt det och den välvilligt snälla. Förhoppningsvis kommer vi få se fler typer av feminism och lära oss ännu mer om hur det gick till i Sverige när kampen började!
- Också såklart bra skådespelare, fantastiskt manus och en spännande story.

DÅLIGA GREJER:
- Ingenting jag kan komma på just nu. 

Blev pepp och så himla motiverad att _göra_ något. Därför sorterade jag ut lite ur garderoben och skrev det här blogginlägget. Inte riktigt på samma nivå i revolutionen kanske men det är på gång! Vi kan förändra precis som Fröken Friman och hennes crew!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar