måndag 30 december 2013

Mellandagsrea

Igår var jag på Väla för första gången, vilket enligt Camilla var "heeeelt sjuuuukt!!!" (mvh uppväxt i Halmstad, folk har varit på Väla typ varannan vecka under hela min uppväxt). 19 år gammal kom jag alltså till detta välkända stora köpcentrum av norra Skåne och jag kände mest typ... ew? 
Alltså konsumtionshetsen som finns överallt omkring oss gör mig verkligen äcklad. Kanske beror det på att jag vid terminens början flyttade till Arvika där shopping är typ det sista en kan ägna sig åt. Visst svänger vi inom Röda Korset någon gång ibland men i Arvika finns inget H&M, inget Åhlens, inget gigantiskt köpcentrum där vi kan gå omkring och hänga som en gjorde när en var ung. Och det är så otroligt skönt! En av anledningarna att vi som flyttade blir stressade när vi kommer hem till Halmstad tror jag verkligen beror på skillnaden i hur folk beter sig och varför de gör så. Halmstad är verkligen inte heller någon big city men jämfört med Arvika bor här ändå en hel del människor och här finns en hel del affärer. En hel del likadana t-shirts i olika färger, storlekar, modeller, en hel del reaplagg som ingen vill ha och som ligger slängda på golvet, en hel del sminkburkar som är öppna och förstörda, en hel del människor som ligger och sover på tågstationen för att där är varmt och det finns ingen annanstans att ta vägen. Min världsbild blir så skev och jag vill helst bara sätta mig ner och önska att allt ska bli bra. Att alla ska ha någonstans att sova, och en parkbänk räknas inte!

Imorgon kommer min nyårslöfteslista och på den står det bland annat konsumera mindre. I det inkluderar jag att hjälpa fler människor som behöver hjälp. Konsumera mindre för min egen skull och lägga de pengarna på att göra världen till en lite bättre plats.

1 kommentar: