torsdag 26 december 2013

Rikta kampen rätt


Det här med att klanka ner på vad andra feminister gör, ska vi inte bara ta och sluta med det? Det gäller ju att vara ödmjuk inför vår kamp. Ingen kan göra allt och framförallt: ingen kan klara av att göra allt rätt. Vem är jag att döma någon när jag bläddrar igenom någons instagram och skrattar? Vem är jag att döma som är heeeelt fast i Paradise Hotel och verkligen njuter av att se dessa fantastiska människor leva livet på ett lyxhotell i Mexico? ALLA har sina guilty pleasures, alltså ALLA; Wollstonecraft, Solanas, Pussy Riot, Schyman... Jag lovar att inte de heller var perfekta. Vi måste tillåta oss själva att driva kampen men utan att döma oss själva och andra, vi har ju trots allt växt upp i ett patriarkalt samhälle, vi kan inte komma ifrån det och om vi hela tiden står stilla och fastnar vid att se ner på varandra vinner ju patriarkatet ändå! Vi måste kämpa men kampen kan inte vara på patriarkatets villkor. Vi kan inte vinna om vi är upptagna med att slåss mot varandra.

1 kommentar:

  1. Pris ske GUD för att du har en blogg så jag har nåt VETTIGT att läsa istället för mina gamla korkade klasskompisars bloggar om nagellack! Tack!
    Men majse...skriv längre inlägg. Hallå de tar slut för snabbt. Kram X /rebecka fernqvist

    SvaraRadera