torsdag 9 januari 2014

Att ha eller ej ha en kopp


På tal om saker som folk tycker är äckliga (hår) så tänkte jag idag upplysa världen om den underbara uppfinningen menskoppen! Men oroa er inte, jag ska inte visa er någon bild på min egen välanvända kopp (dock mest för att den är i Arvika och jag är i Halmstad...). Det finns mycket som är bra med menskoppen så här kommer en liten punktlista för att få med allt:
  • priset.
    Beroende på var, när och hur du köper din menskopp så kan den kosta mellan typ 150 och 400:-. Detta låter kanske mycket men om du räknar lite på det så tror jag du inser att det blir billigare i längden. En menskopp kan hålla så länge som tio år, det är ganska många tamponger...
  • miljön.
    Just eftersom att en menskopp håller så länge som den gör så är den ju betydligt mer miljövänlig än tamponger och bindor. Tänk om du alltid skulle använda papperstallrikar istället för tallrikar i porslin! Det är lite samma sak. 
  • bättre för fittan.
    En menskopp är oftast gjord i silikon vilket inte påverkar fittans naturliga balans. En kan ju ofta känna sig typ lite torr när en använder tamponger i början och slutet av mensen och detta beror på att dessa produkter innehåller blekningsmedel som torkar ut en helt enkelt. Detta märks inte alls av med menskopp, den går fint att använda hela mensperioden.
  • det luktar ingenting.
    Ibland när en har mens kan en uppleva att det luktar rätt rejält. Det händer när mensblodet får kontakt med luften utanför kroppen och det slipper en ju också med menskopp eftersom att koppen bildar ett litet vakuum där blodet samlas upp inne i fittan.
  • det är smidigt.
    Med tamponger/bindor gick iallafall jag ganska ofta runt och var nojig över att det skulle blöda igenom. Med menskoppen har jag aldrig känt så och jag glömmer till och med att jag har mens när jag använder koppen. Eftersom att jag bara behöver tömma den morgon och kväll så är det inget jag tänker på varje gång jag går på toa och då känns det så mycket skönare att ha mens. Det är ju också himla smidigt om en t ex ska resa iväg och inte vet vilken tillgänglighet det finns för mensskydd dit en ska, att ta med en menskopp är ganska mycket lättare än att ta med hundra bindor och tusen tamponger...
DOCK! Det är ovant och svårt första gången en ska sätta in sin kopp, det går inte att förneka. Men precis som en gjorde med tamponger så vänjer en sig och lär sig! Nu kan jag typ inte ens tänka tanken på att ha en tampong. Min menskopp är helt enkelt ett av de bästa köpen jag någonsin har gjort! Så himla värt att testa om inte annat!

1 kommentar:

  1. Det är typ den bästa uppfinningen på länge! I lööv it!
    (Ps har även läst att den på något sätt kan motverka mensvärk lite, vilket jag även tycker den gör!!)

    SvaraRadera