fredag 17 januari 2014

#femagenda - hur ser debatten egentligen ut idag?

I SVTs partiledardebatt ställdes i höstas frågan om hur mycket invandring Sverige tål.
Jag skulle hellre fråga mig hur mycket rasism Sverige tål. Vi lever i ett land där ett projekt som REVA lever och frodas, vi lever i ett land där rasister tillåts demonstrera hej vilt och anordnas det demokratisk och fredlig motdemonstration attackeras den. Vi lever i ett land där rasistiska åsikter är såpass vanliga att 5.7% av Sveriges befolkning röstade på ett rasistiskt parti i det senaste riksdagsvalet. Det är inte invandring och mångkultur som förstör vår värld. Det är hatet som växer i rasisternas kroppar, som tar över demokrati, mänskliga rättigheter och och medmänskligheten, som förstör vår värld. 

SVT och Belinda Olsson frågade sig igår om feminismen har spårat ur.
Jag skulle hellre fråga mig om patriarkatet har spårat ur. Patriarkatet påverkar exakt allting som finns omkring mig. Det påverkar min första tanke på morgonen, vad jag äter till frukost, vad jag klär på mig, huruvida jag sminkar mig och duschar, om jag går och tränar, vilka som är mina favoritfilmer. Patriarkatet finns överallt omkring mig och är ofta så påtagligt att jag vill skrika. Vi kan försöka undvika det men det tar över hela livet och samhället. Det är vad jag kallar urspårat. Feminismen kämpar för jämställdhet och mänskliga rättigheter för alla. Hur i hela friden skulle det någonsin kunna spåra ur?

SVTs morgonprogram Gomorron Sverige ställde sig imorse frågan: hur mår du, feminismen?
Jag skulle vilja svara på det. Jo tack. Förutom att jag tvingas existera i ett patriarkalt samhälle där jag konstant blir hackad på och ifrågasatt så mår jag fint. För kampen går framåt. Dagens feminister finns här, redo att svara på hur mycket rasism Sverige tål (ingen) och redo att svara på om feminismen har spårat ur (nej) och alla andra frågor med problematiska formuleringar. Vi är vana vid det och kan hantera det, även om vi ser felet. Vi är här och Belinda är så välkommen att komma till oss med sina frågor. Jag lovar att hon kommer få ut mycket av det.

Vi kommer inte låta någon annan ta över vår kamp och vi ska kämpa till sista blodsdroppe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar