lördag 12 april 2014

Paradise och Top Model - ETT FÖRSVARSTAL (?)


Som några av er kanske vet så följde jag Paradise Hotel slaviskt när det sändes och jag har nu även, efter ivriga påhejningar av en viss granne, börjat följa svenska Top Model! Detta är något som ofta ifrågasätts (och kritiseras) av flera personer omkring mig och det förstår jag såklart! Jag bör rimligtvis inte intressera mig av och medverka till fortsatt spridning av tvprogram och populärkultur som på så många sätt bidrar till utseendehets, kvinnohat och andra saker som jag inte gillar med vårt samhälle. Så varför bryr jag mig då? Framförallt handlar det såklart om det sociala. Under PH-tiden samlades vi kring sju personer, tre kvällar i veckan i mitt vardagsrum för att hänga, snacka skit och slökolla lite på vad som pågick i paradiset. Att ha något att samlas runt är så otroligt viktigt, och framförallt kan alla vara med! Borde vi samlats runt något annat? Ja, kanske det, men PH och TM ger oss en inblick i hur annorlunda folks liv kan se ut. Vi är ju trots allt till stor del en vit medelklass med liknande upplevelser som studerar tillsammans här och det ger faktiskt otroligt mycket för mig att börja tänka på det psykosociala klimatet i denna sortens dokusåpor.

Sedan är vi ju alla trots allt produkter av det patriarkat vi lever i. I en ultimat värld hade kanske inte modellande och den sortens jakt på ett perfekt utseende intresserat mig, men jag dömer inte mig själv eller någon annan för vilken typ av populärkultur vi väljer att konsumera, för jag tror inte att det handlar om något som löser sig på individnivå. Jag hoppas att vi, genom att intressera oss för många olika sorters kultur och människor, får större förståelse och därmed större kunskap om personer vi kanske aldrig annars hade mött i livet. Självklart bidrar programmen också till diskussion hos oss, och de diskussionerna är så himla viktiga och intressanta. Att prata om hur gruppdynamiken förändras när Jeppe kommer tillbaka, att prata om att Emelie säger "vet din plats, din hund" till Samir och att prata om huruvida hotellet är rätt plats för en nykterist att komma till är spännande och det ger upphov till diskussioner vi antagligen aldrig haft annars. Genom att konsumera olika sorters kultur vidgar vi våra vyer och därför fortsätter jag stolt att kolla på Top Model, Paradise Hotel eller vilket TV3s senaste lättillgängliga program nu är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar