tisdag 15 april 2014

TobiasRegistret

TJOHO HÖRNI, nu är jag registrerad givare i TobiasRegistret! Det var för ett par månader sen som jag hörde talas om detta, googlade och läste på lite, tänkte att ja men det kan väl vara en bra grej men sen försvann det totalt ur min hjärna! Som tur var hade jag några vettiga personer på Facebook som kunde påminna mig och nu står jag äntligen med. Det handlar alltså om stamcellsdonation det här, och det tycker iallafall jag låter lite läskigt, men efter lite påläsning verkar det bara vara bra! I korta drag går det till så att en anmäler sig, får hem en liten spottkopp på posten som en spottar i, skickar tillbaka och får bekräftelse om en nu kan vara med. När en har kommit så långt så kan en massa personer som är sjuka i t ex leukemi söka i registret och få upp passande stamceller. Om du som står i registret då passar och fortfarande vill genomföra donationen så åker du till ett sjukhus och väljer vilket sätt du vill donera på (här står det mer om själva donationen). Inte alls så himla svårt va? Tänk att på ett så konkret sätt kunna få hjälpa en annan människa. Det är ju helt otroligt häftigt!

1 kommentar:

  1. Har den äran att gratulera till veckans FeministPepp! Hurra! Hurra!
    Läs mer här: http://calleism.wordpress.com/2014/05/13/veckans-feministpepp-15/
    PEPP! och feministsysterkram!

    SvaraRadera