torsdag 29 maj 2014

om -> ♀♀♀ och systerskap


Har jag berättat om när jag först började fundera över feminism och framförallt, att använda sig av kvinnomärket i den kampen? Jag satt i en buss på väg till Liseberg med SKUNIK, mitt gäng i kyrkan i Halmstad, och pratade med en kompis när jag plötsligt ser att hon hade en tatuering med ett kvinnomärke. Jag var helt oförstående och frågade varför hon hade valt att ha det på sin kropp? Detta är ju alltså rakt efter den feministiska backlashen som var 00-talet där jag växte upp, jag hade nästan aldrig sett tecknet användas och visste inte riktigt vad det stod för heller. Hennes svar "för systerskapet och för jämställdhet". Jag minns hur förvirrad jag blev, jag fattade ingenting men noterade väl det någonstans bak i huvudet och funderade på det ibland. Julia introducerade mig till den nya feminismen, den fjärde vågen, och fick mig att tänka på hur vi som tjejer blivit uppfostrade av världen att alltid vara två stycken bästisar, att konkurrera med varandra för killars uppmärksamhet och att säga "jag umgås hellre med killar, tjejer är så jobbiga". Julia är fortfarande en förebild för mig, Julia som showar off accidental vaginas på instagram, tecknar Gudrun och fantastiska självporträtt med så mycket känsla att en aldrig glömmer bort dem, Julia som har en lillasyster som är en av mina bästa vänner och en storasyster som tagit hand om mig när jag mått dåligt. Tack vare Julias kvinnomärkestatuering började jag tänka och därför bär jag nu stolt märket runt min hals, på min väska och på tröjor av olika slag - för att få unga tjejer att börja fundera på vilka de är utanför samhällets normer och för att få dem att inse att systerskap är något av det viktigaste och vackraste en som kvinna kan ha i livet.

Ni hittar Julia på instagram: @suddgummit @accidentalvagina och @dinochmin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar