onsdag 21 maj 2014

Queer Carrie Project!

 

Jag är knappast den enda som flertalet gånger varvat igenom alla sex säsonger av Sex and the City, jag har verkligen älskat den serien och beundrar systerskapet som visas upp där på så många sätt. Jag stör mig dock på några grejer med serien; att i princip alla är vita, att det ständigt blir mycket fokus på utseende och att det är så himla himla heteronormativt, men till det jag tänkte tipsa om idag! Det tjejerna gör mestadels av tiden är ju faktiskt att tänka på en massa snubbar, gnälla om en massa snubbar, prata om en massa snubbar, dejta en massa snubbar osv osv. Det är otroligt stort fokus på hur en bäst får snubbars uppmärksamhet, hur en bäst suger av en snubbe, hur en ska bete sig för att behålla snubben när en väl har *lyckats få* honom. Detta tröttnade dock Elisa Kreisinger på, och därför har hon skapat det fantastiska projektet Queer Carrie Project. I tre femminutersvideos har hen klippt ihop scener från SATC, säsong 1, säsong 2 och säsong 3-6, där gänget har lämnat all tråkig hetero-och-cis-normativitet och istället visar upp en betydligt mer queer inställning! Det är kul! Som Elisa själv skriver "It may have taken 6 years to complain about men but they’ve done something about it!". Så om du också älskar feminism och SATC, kolla in filmerna och andra projekt Elisa har gjort här! ←länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar