lördag 13 september 2014

Att säga slajmfitta till en tjugoåring hjälper liksom inte.

En söndag så gick vi på gudstjänst! Det var trevligt och givande som alltid och det hände en del intressanta grejer (varför skulle jag annars ta upp det här......?). Vi kommer in och jag ser en man som inte lyckas komma ut ur bänken, jag går fram och hjälper honom och han sluddrar lite tillbaka. Kul, tänker jag, kul att du som inte verkar må bra kan känna styrka och glädje i att gå på gudstjänst. Men ACK så fel jag hade. Tio minuter senare är vi mitt inne gudstjänsten och vi hör djupa snarkanden från längst bak i kyrkan. Jaha, tänker jag, jaha skönt att du som inte verkar må bra kan få sova lite i en varm kyrka fylld av kärlek. En stund senare börjar två damer skratta besinningslöst åt mannen och jag känner bara jaha? Ni sitter här och ska ta vagnen hem om en timme och skrattar åt någon som inte har någonstans att ta vägen efter det här. Om någon tyckte att snarkandet var irriterande så är detta skrattet tusen gånger värre, det är ett skratt som är så fyllt av hån och människoförakt att det gör ont i hela kroppen och det är tur att vi är på gudstjänst för jag påminns om kärleken och möjligheten till bön. Så jag ber för hans styrka och jag ber för att de som skrattar ska förstå.
Efter gudstjänsten står vi utanför kyrkan och väntar in folk, när mannen kommer fram och sluddrar. Han tar med sig en i gänget bort och står och snicksnackar lite, ber om pengar och annat och kommer snart tillbaka till oss och fortsätter be om pengar. Vi är ju inte dom som e dom med pengar, vi ger alltid när vi har men denna gången hade vi ingenting och vi ber om ursäkt och säger tyvärr. Då tar han ett steg framåt, ser på oss, vänder sig om och säger "din jävla slajmfitta" (alltså i don't even.... vad är det ens). Han vinglar iväg och vi tar en omväg till hållplatsen för att slippa gå nära honom och när vi kommer fram så tar vi hellre nästa vagn för att vi ska slippa bli trakasserade av honom.
Jag FATTAR verkligen att en blir lack när systemet trycker ner en, vägrar hjälpa och sedan skrattar åt en men jag blir så jävla lack när folk riktar sin kritik fel. Att säga slajmfitta till en tjugoåring hjälper liksom inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar