tisdag 23 september 2014

Om heteronorm och rasism när en söker bostad

Jag har ju (som alla ni som har mig på Facebook vet......) haft lite bostadsletarpanik de senaste veckorna. Det började med att jag skulle hyra den perfekta (ALLTSÅ DEN VAR PERFEKT) lägenheten av en snubbe men några dagar innan inflytt och kontraktskrivande skickar han ett sms och har "infektion i fingret" och "orkar inte flytta sina grejer" jag ba :)))))))))))))))))))) JAJA i och med detta så har jag flängt runt i typ hela Göteborg stad och letat efter ställen att bo på och under denna tiden har jag (helt rimligt) stött på en massa olika intressanta personer som har sagt en del intressanta saker. Här följer två saker jag har iakttagit (och kommit ihåg att skriva upp...)
Hundra procent av dem som tog upp eventuella hookups/partners/ligg i rummet jag skulle hyra förutsatte att jag var hetero. "Du får inte dra hem killar", "har du pojkvän?" osv osv. Jag tror verkligen inte att någon av dem menade något illa, inte alls, men att heteronormen är så otroligt påträngande att folk inte för en sekund kan överlägga med sig själva huruvida en person är straight tycker jag är fruktansvärt tråkigt. Det var också en som sa att "detta är ett lugnt område, det är längre ut det bor en massa invandrare, inte här". Alltså, jag förstår att detta är menat som något betryggande gentemot mig men jag blir bara provocerad och förlorar respekt. Hen som sa det skulle bara veta hur glad jag blev häromdagen när jag släpade mig själv och tre svintunga matkassar upp för backen hem och fick hjälp av vad hen skulle klassat som INVANDRARE. Det jag vill komma till är iallafall att vi måste bli av med dessa normer och fördomar för om jag som trots allt är en liten priviligerad skitunge blir såhär irriterad så kan jag inte ens tänka mig hur det är att bli aktivt utsatt för dessa förtryck STÄNDIGT. fuck that shit, ni skulle röstat på feministerna så kanske vi iallafall kunde påbörjat en liten förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar